Nattregn

Bakbelyst backlit regnvær og mørke, med en ensom person i midten

 

Har sittet og sett litt i arkivet på en regnværsdag og fant denne «selfien» fra 2017.
Regndråper blir som regel borte på bilder med mindre de blir belyst bakfra(mot kamera) eller fra siden.
Det kan gjøres naturlig hvis man har litt blandingsvær ved å ta bilde av regnet mot sollys f.eks, eller ha en annen lyskilde i bakgrunnen.
Her var det midt på natta så da måtte man bruke egen belysning.
Mener å huske at det ble brukt 3 blitser her:
En bak treet til venstre for å lyse opp ene siden av personen og mest mulig av regnet på venstre side.
En bak personen(mot kamera) for å tegne et omriss rundt personen og lyse opp regndråpene rundt(omrisset ble for det meste borte i alle regndråpene)
En i buskene ute til høyre for å lyse opp andre siden av personen og regndråpene der.
Blitshodene var beskyttet med blanke fryseposer som regntrekk.
For ordens skyld, regndråpene er helt naturlig godt gammeldags høljregn.
Og ja, jeg var etter x antall forsøk på å få lyset riktig det som man her i distriktet kaller «dritblaut» 😉

Nattregn Read More »

Timelapse-videoer – hvordan lage dem?

Timelapse – hva er det?

Det finnes vel egentlig ikke noe godt ord på norsk for timelapse, men det kan kanskje oversettes med «tiden flyr» eller «tidshopp».

Dette er videoer bestående av bilder tatt med bestemte intervaller over lengre tid (minutter, timer, dager eller også måneder og år i ekstreme tilfeller) og så spilt av i rask rekkefølge for å lage en flytende video. Vanlig video spilles av med ca. 24-30 bilder i sekundet. Dette gjør at det ser ut som tiden går veldig fort i disse videoene.

 

Hvordan lage en timelapse-video?

Det behøver ikke være veldig komplisert å lage en timelapse-video.
Man bør uansett ha litt basis-kunnskaper og litt grunnleggende utstyr.
Under kan du se to timelapse-snutter fra min Youtube-kanal og beskrivelse av hvordan jeg lagde dem.
OBS! Forklaringen er en del teknisk for de som liker sånt.

 

Timelapsevideo «Morgengry over Gjøvik by»

Hvor ble bildene tatt?

Denne videoen er tatt fra et kjent utsiktspunkt sør i byen Gjøvik i Innlandet fylke.

Herfra har man god utsikt til bykjernen samt et stykke nordover Mjøsa.

Jeg hadde tenkt ut på forhånd ca. hvordan jeg ville at denne morgengry-timelapsen skulle se ut, og møtte opp her denne februarmorgenen i god tid før solen skulle stå opp.

Til min forskrekkelse så jeg at tåka lå tjukk som graut over byen. Det var ikke en del av planen.

Da den største skuffelsen hadde lagt seg bestemte jeg meg for å prøve og lage timelapsen allikevel i håp om at tåka kom til å lette etter hvert.
Som du ser i videoen er de første sekundene nesten bare tåke som flytter på seg, men den lettet heldigvis til slutt.

Hvordan var oppsettet?

Jeg satte opp DSLR(speilrefleks)-kameraet mitt på stativ med objektivet zoomet til ønsket utsnitt og fokus satt til manuell.
Stødighet er veldig viktig for at utsnittet holdes helt likt gjennom hele foto-serien. Dette for å unngå uønsket «rykking» av bildet i videoen.

Øvrige kamerainnstillinger ble også satt til manuell. Dette for å unngå at kameraet tar noen rare beslutninger på egenhånd som fører til variasjoner i eksponering og følgelig flimring (flickering) i videoen. Selv med kameraet i full manuell er litt flicker vanskelig å unngå pga. at kameraets lukkermekanisme og blenderen i objektivet ikke fungerer mekanisk 100% likt fra bilde til bilde. Forskjellen her behøver ikke være stor før man kan se det som flimring i den ferdige videoen.

Jeg bruker et pc-program (LRTimelapse) for å jevne ut denne flimringen, men jo bedre utgangspunktet er dess enklere blir etterarbeidet.

Deretter var det bare å koble til fjernkontrollen med intervalometer og stille inn hvor mange bilder som skulle tas og hvor lange intervaller det skulle være i mellom dem.
Her bestemmes det «hvor fort tiden skal gå» i det ferdige resultatet samt lengden på den ferdige timelapse-videoen gitt at avspillingshastigheten er normal (ca. 24-30 bilder i sekundet).
Noen kameraer har også denne funksjonen innebygd.

Hvordan ble bildene til timelapse-videoen tatt?

Jeg valgte å ta 450 bilder med 10 sekunders intervaller. Dette gjorde at bildene ble tatt over en periode på 75 minutter (nok til å få med solrenninga) og den ferdige videoen fikk en avspillingstid på ca. 18 sekunder (med hastighet 25 bilder pr.sekund). Det er viktig å tenke på at intervallet også må være en del lenger enn lengste planlagte eksponeringstid pr. bilde. I dette tilfelle så var lengste lukkertid på de mørkeste bildene 4 sekunder så jeg var godt innenfor. Bildene ble tatt i RAW-format for å ha mest mulig data å gå på til etterarbeidet.

Jeg startet å ta bilder da det var litt mørkt og avsluttet etter det var fullt dagslys. Dette krever at kamerainnstillingene justeres underveis (da innstillingene er satt til manuell) for å holde eksponeringen riktig. Jeg justerte da lukkertiden med jevne mellomrom i løpet av foto-serien. Dette fører til små «hopp» i eksponeringen, men de er likevel enklere å jevne ut i etterarbeid enn om kameraet hadde stått på auto. Lukkertiden varierte fra 4 sekunder på det mørkeste til 1/125 sekund på det lyseste. Kameraet er stilt inn på 1/3 blendersteg(EV) for blender, lukker og ISO-verdier.

På mitt Pentax-kamera måtte jeg gjøre dette manuelt (forsiktig så jeg ikke flyttet på kameraet), men jeg tror at på nyere Sony/Canon/Nikon-kameraer kan man gjør dette via en app på telefonen. Hvis lyset er konstant under hele foto-serien kan man se helt bort fra denne justeringen underveis.

Å lage timelapse-videoer som går fra natt til dag eller omvendt har vært kjent som Holy Grail of Timelapse, da det har vært så å si umulig å få til bra før man fikk software som kan hjelpe til å utjevne flimringen og de store forskjellene i eksponering.

Etterarbeid

Etter at bilde-serien var tatt ferdig ble serien behandlet i PC-programmet LRTimelapse som bruker Lightroom CC integrert til å automatisere justeringer og utjevne flimring mellom bildene.
Dette programmet har en viss læringskurve, men det finnes mange bra instruksjonsvideoer som jeg ikke skal gå inn på her.
Resultatet er en ferdig video hvor flimringen er utjevnet(eller sterkt redusert).

Tekst og logo er lagt inn i et vanlig videoredigeringsprogram i etterkant (Vegas Movie Studio). Det er også den tilsynelatende zoomingen i videoen, som bare er en animert beskjæring(crop) ved hjelp av keyframes.

 

Timelapse-video «Lillehammer i skumringen»

Hvor ble bildene til denne timelapsen tatt?

Bildene til denne videoen ble tatt langs Saksumsdalsvegen, vest for Lillehammer.

Et strekke på denne veien der den snirkler seg opp åssiden har skikkelig panorama-utsikt til Lillehammer by.
Utsikten er enda mye bredere i virkeligheten enn det som vises i denne videoen.

Jeg hadde allerede en morgengry-timelapse fra Gjøvik, så jeg ville prøve en i andre enden fra Lillehammer.
Fra ettermiddag til skumring.

Hvordan var oppsettet?

Jeg satte opp kameraet på stativ her også, temmelig likt oppsettet til den forrige videoen med fokus låst til manuell.

Forskjellen her var at jeg fant det beste utsnittet langs selve veien, med autovern og en bratt skråning ned på andre siden av dette.
Derfor ble stativet plassert med beina på hver side av autovernet.

Jeg skulle nå tilbringe de neste 75 minutter+ stående i veikanten, i skumringen, så refleks-vest var påkrevet.
Selv om dette ikke er en veldig trafikkert veistrekning så passerte det dog en god del biler på 75 minutter, med varierende avstand til mine skohæler ;).

Jeg brukte også her den samme fjernkontrollen med intervalometer (for øvrig en Hähnel Captur Remote Timer) for å stille inn antall bilder og tidsintervallet mellom.

Hvordan ble bildene til timelapsen tatt?

Jeg valgte også her å ta 450 bilder med 10 sekunders intervaller. Det tok de samme 75 minuttene i opptakstid, men jeg har her valgt en avspillingshastighet på 30 bilder i sekundet (litt raskere og litt mer flytende avspilling). Resultatet blir da en video på 15 sekunder.

Det skulle vise seg at jeg kom til å lage det litt trøblete for meg selv i løpet av denne sekvensen.

Som jeg nevnte under den forrige videoen så bør man sette intervallene mellom bildene godt over den lengste planlagte eksponeringstiden, slik at man har litt tid til å justere eksponeringen innimellom. I hvert fall hvis man må gjøre det helt manuelt slik jeg gjør. I denne sekvensen justerte jeg både lukkertid og ISO. Jeg startet jeg på blender f/8.0, ISO100, 2.5 sekunder og endte opp på f/8.0, ISO800, 6 sekunder.

6 sekunder er litt lang eksponeringstid når intervallet mellom bildene er 10 sekunder. Da bør man huske å justere riktig vei…kjapt. Noe jeg ikke alltid klarte i dette tilfellet.

Dette førte da til at jeg justerte feil vei på noen bilder…og at jeg fiklet for lenge så kameraet hoppet over et bilde(ble 20 sekunder i mellom) og at jeg kom borti og justerte blenderen på noen bilder(bruker aldri å røre den i løpet av en sekvens, justerer bare lukkertid og ISO).

Trodde disse blunderne skulle ødelegge denne timelapsen, men det er utrolig hvordan LRTimelapse-programmet klarer å jevne ut ting. Det kan fortsatt ses som bittelitt flicker i videoen, men det har blitt ganske godt kamuflert.

Etterarbeid

Her ble også etterarbeidet med bildene gjort i LRTimelapse-programmet med basis-justeringer i Adobe Lightroom CC.

Denne sekvensen krevde noen ekstra runder i LRTimelapse sin deflicker-funksjon pga. at jeg rotet det litt til som nevnt tidligere.

Tekst, logo og «zoom»-effekt(animert crop) er også her gjort i redigeringsprogrammet Vegas Movie Studio.

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette innlegget?
Bruk kommentarfeltet under, kontakt meg her eller via chattefunksjonen nederst på siden (messenger).

Timelapse-videoer – hvordan lage dem? Read More »

Livlige farger med trykk på akrylglass(plexiglass)

Jeg hadde inntil nylig bare så vidt hørt om denne metoden å fremstille et bilde på.

Etter jeg hadde lagt ut en serie bilder på Facebook som jeg hadde tatt av Gjøvik kommune sitt nyttårsfyrverkeri, fikk jeg en forespørsel fra en kunde om jeg kunne skaffe en versjon av ett av disse bildene trykket på plexiglass.

Fyrverkeri over Gjøvik, i regi av Gjøvik kommune nyttårsaften 2021
Fyrverkeri over Gjøvik

Litt research måtte til for å finne ut hva denne ferdiggjøringen faktisk gikk ut på.

Bildet blir trykket direkte på en 4mm tykk akrylglass-plate, noe som gir fotografiet en særegen glans, dybdefølelse og veldig livlige farger.

Denne metoden å fremstille veggbilder på kan virkelig anbefales, spesielt til bilder med mye farger. Denne type bilder blir et naturlig blikkfang med en viss «wow-effekt».

Leverandøren jeg bruker kan lage akrylglass-trykk i størrelser fra 20 X 20 cm og opp til 150 x 100 cm.

Kunden i dette tilfelle bestilte bildet i størrelse 60 X 34 cm noe som går opp i det størrelsesforholdet bildet her er fremstilt i (16:9).

Bildene kan leveres med et skruesystem (ferdigborede hull i hvert hjørne) eller kantbeslag som oppheng, eller det kan leveres som kun glassplaten uten oppheng.

Har du lyst på et bilde trykket på akrylglass?
Send meg en melding via chat-funksjonen nederst på siden(messenger) eller via kontakt-skjemaet her.

Livlige farger med trykk på akrylglass(plexiglass) Read More »